Det finns ett antal kanaler som fungerar bättre online än andra. I grunden kan man säga att efterfrågad reklam fungerar bättre än icke efterfrågad men det finns undantag.

Vi ska ta en snabb överblick av de olika metoderna för marknadsföring online som fungerar och som brukar vara en del av fenomenet Growth.

Email-marknadsföring

Nej, vi pratar inte om att massutskicka mail till alla möjliga utan om att bygga upp nyhetsbrev med läsarbaser som är intresserade av vad som står i mailen. Lagen kräver så kallad Opt-In, att man aktivt väljer att registrera sig.

En början kan vara att helt enkelt skapa ett nyhetsbrev. Steg två att dela upp listan av prenumeranter utifrån deras intresse, ålder eller tidigare beteende, så kallad segmentering.

Två enkla ställen att börja på med email-marknadsföring

Annonsering i Sociala medier (läs Facebook)

Annonsering i sociala medier är nästa stora sak inom onlinemarknadsföring. Lite beroende på produkt är det i princip alltid Facebook eller Instagram (som också är Facebook) det handlar om. Plattformen för annonsering här är så pass långt före andra plattformar att det nästan är den enda som är värt det av de sociala medierna. Facebook tillsammans med Instagram är dessutom så pass mycket större än alla andra att det är där man ska börja.

Kom igång med Facebook-annonsering

Annonsering i sökmotorer (läs Google)

Tiden då Gula Sidorna spelade någon roll är sedan länge förbi. Idag vänder vi oss till Google när vi vill hitta något. Det heter att Googla inte att Enira av en anledning. Annonsering i Google görs med hjälp av Google Ads, som också låter dig annonsera på Youtube och i Googles partnernätverk.

Starta Google Ads konto

 

Sökmotoroptimering (också Google)

Det andra sättet att synas i sökmotorer är sökmotoroptimering. Det är arbetet med att klättra uppåt i de organiska (ej betalda) sökresultaten. Jämfört med annonsering är det något som tar relativt lång tid och kräver en viss investering innan det ger resultat. När det väl finns på plats däremot ger det avkastning under lång tid framåt.