Under sommaren och semestertider spenderar många allt mindre tid på sina datorer och mobiler. Vi väljer istället att vara ute och umgås med nära och kära. Som företag kan det vara frustrerande ur en marknadsföringssynpunkt. Det är inte längre lika lätt att nå ut via de klassiska kanalerna. Därför måste du tänka i nya banor och hitta ett annat sätt att nå fram med din reklam.
Viktigt att känna din målgrupp
Som alltid när det gäller reklam, är det viktigt att känna din målgrupp. Om du har koll på hur de ändrar sitt beteende under semestern, vet du också vilka nya kanaler du kan försöka dig på. Fråga också gärna dina kunder via en undersökning om deras semesterplaner för att skapa dig en bättre bild.
Satsa på profilreklam
Ett enkelt sätt att få ut ditt varumärke är att välja så kallad profilreklam. Det innebär att du sätter din logga på en eller flera produkter. Om din målgrupp spelar fotboll under sommaren kan du till exempel sätta din logga på fotbollar. Kanske kan du starta ett samarbete med ett fotbollsläger eller en fotbollsklubb i närheten? Tänk över vilken produkt som funkar och fixa något passande som når ut till målgruppen.