Pop up-butiken blev populär för ett tag sedan nu. Det började i storstäderna men spred sig sedan även till mindre städer och orter. Pop up-butiken kan vara ett sätt att skapa uppmärksamhet för huvudbutiken, öka försäljningen och även stärka sitt varumärke. Men det gäller att man tacklar denna utmaning på rätt sätt redan från början.

Gå in med ett syfte

Att ha ett tydligt syfte med sin pop up-butik är det mest grundläggande arbetet. Tänk på vilket urval av produkter som ska säljas, hur länge butiken ska vara öppet och så vidare. Pop up-butiken ska inte vara exakt samma sak som huvudverksamheten, men den ska ha en tydlig koppling till den. En pop up-butik kan dock även vara ett sätt att testa en ny marknad och se om det är ett passande ställe att faktiskt öppna en fullvärdigt butik på.

Fixa detaljerna

En vanlig butik behöver en mängd olika fungerande element för att kunna drivas. Många av dessa behöver man nog inte tänka på för pop up-butiken, men somliga är fortfarande ett måste. Ett exempel är att ha något sätt att ta betalt och mest troligt kommer man nog inte kunna dra med sig all utrustning även om man väljer att hålla huvudbutiken stängd under tiden. Att då se till att hyra utrustningen temporärt är en väldigt bra lösning.

Välja rätt lokal

Var man väljer att sätta upp sin pop up-butik är också ett viktigt val. Utgå från syftet och försök identifiera rätt målgrupp. Titta sedan på utbudet av lokaler och se vilken som lämpar sig bäst jämfört med kostnaden att hyra den en kort tid framöver. Det kan vara så att det finns ställen som stått tom under längre period. Kolla upp med hyresvärd om det inte går att få hyra den lokalen tillfälligt till en billig peng.

Sprid ordet

Nå ut till tidningar om butiken, skapa buzz på social media, skicka ut e-post till alla kunder. Allt man kan göra för att sprida ordet om butiken är positivt. Tänk på att göra detta i god tid, men inte allt för tidigt så alla hinner glömma bort det när butiken väl öppnar. Se även till att goda vänner och familj sprider budskapet om din butik. Allt är välkommet för att göra marknadsföring för din tillfälliga butik.